بیت کوین چه هدفی دارد؟

بیت کوین چه هدفی دارد؟

هدف پیدایش بیت کوین

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین،انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست.بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول رو به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلید ها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین ها خواهند بود.از سوی دیگر پول های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبرو بوده اند «دو بار خرج کردن» نام دارد.این مشکل در اسکناس های کاغذی و پول های فیزیکی وجود نداشت. برای مثال شما نمی توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده اید،دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید. اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می توانید کپی کنید،جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد.به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارز های دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد.

اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می شود پس دیگر هدف مهم بیت کوین،حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فرد دیگری است.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

در پاسخ این سوال باید گفت که هیچ چیز؛بیت کوین پشتوانه ای ندارد!!!

با اینکه پشتوانه می تواند یک واژه ی غلط انداز باشد اما یک سوال،پول هایی که هر روز از آنها استفاده میکنید و ارزهایی مانند دلار و یورو به نظرتان چه پشتوانه ای دارند؟ پاسخ این سوال هم همان هیچ چیز است.

بیت کوین مانند پول های امروزی توسط فلزات گران بهایی مثل طلا یا کالا های قابل مبادله پشتوانه سازی نشده است.ارزش بنیادین بیت کوین و ارزهای بی پشتوانه از اعتمادی مردمی ناشی می شود که به ارزشمند بودن آن ها اعتماد دارند.همان طور که شما این موضوع را باور دارید که می توانید اسکناس هایتان را به مغازه بدهید و اجناس مورد نیازتان را بخرید،مغازه دار هم می داند که با دادن این اسکناس ها می تواند کالا های مورد نیازش را بخرد، این اسکناس ها به این ترتیب در جامعه دست به دست می شود.

اما با نگاه به کاربرد بیت کوین در دنیای امروز می توان دریافت که بیشتر مردم برای سرمایه گذاری بیت کوین میخرند و نه برای استفاده از آن در پرداخت هایشان. برای همین هم دیدگاه دیگری به وجود آمده که طبق آن بیت کوین علاوه بر اینکه می تواند نقش یک پول را ایفا کند میتواند به عنوان یک دارایی هم مورد استفاده قرار بگیرد؛دارایی ای که می تواند ارزش خود را در طول زمان حفظ کند. 

بیت کوین چگونه ارزش گذاری می شود؟

ارزش بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی تعیین نمی شود.همان طور که قیمت طلا در بازارهای جهانی بر اساس عرضه و تقاضامشخص می شود، قیمت بیت کوین نیز در صرافی ها و کارگذاری ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می شود. در صورتی که نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت ها در جهت نزولی و کاهش یافتن حرکت خواهند کرد تا زمانی که دوباره میزان تقاضا برابر با عرضه شود.

از سوی دیگر این ارز دیجیتال را می توان دارای یک ارزش بنیادین نیز دانست که مقدار آن با توجه به وضعیت شبکه اش و هزینه ای ک ماینر ها برای استخراج یک واحد از آن صرف می کنند، به دست می آید.با وجود شیوه های ارزش گذاری مختلف، در نهایت قیمت بیت کوین توسط عرضه ای که می تواند از سوی استخراج کنندگان باشد یا تقاضایی که از سوی استخراج کنندگان باشد یا تقاضایی که از سوی سرمایه گذاران شکل گرفته است، تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *